Slussa – enkelt och roligt
Göta kanal bjuder på många upplevelser. Slussningen är utan tvekan en av de största. Det är en fascinerade känsla att lyftas, eller sänkas ned av vatten. När slussningar pågår kommer ofta många åskådare och tittar och det är lätt som båtturist att bli lite nervös. Men ta det bara lugnt och tänk på att slussvärdarna är vana och griper snabbt in och hjälper till om det behövs.
Några enkla råd
Det är alltid slussvärden som sköter slussmaskineriet. Vid de handdrivna slussarna i Borensberg och Tåtorp behöver vi din hjälp. Det finns skyltar som kan vara bra att känna till.
Slussning uppåt
Att slussa uppåt tar ungefär 10 minuter per slusskammare. Om inte slussen är öppen när du kommer lägger du dig och väntar vid en brygga nära slussen. Oftast informerar vi om när det blir dags och på vilken plats i slussen du ska placera din båt. Ibland händer det att vi inte hinner med det. Då underlättar det om du eller någon annan kommer och frågar. Var aldrig rädd för att fråga!
Eftersom det blir många strömmar, framför allt längst fram i slussen, vill vi gärna placera segelbåtar eller större båtar där. Dessa parerar forsen bättre och lugnar ner vattnet, så att båtarna längst bak slipper strömmarna. Det händer därför att vi frångår köordningen en aning för att kombinera rätt båtar och därmed göra slussningen mindre ansträngande för de mindre båtarna.



När slussningen är klar är det bara att lyfta av öglorna, stiga på båten och åka vidare. Om det är fråga om en dubbelsluss eller slusstrappa sker förflyttningen till nästa slusskammare enklast genom att du lossar förtampen från vinschen och aktertampen från fästet, så att de löper fritt. Personen på land lyfter av aktertampens ögla från ringen, håller kvar tampen och går framåt i takt med båten. När personen passerar förtampens ögla lyfter denne av även den och går vidare.
I nästa slusskammare lägger personen på land akteröglan om motsvarande ring som i den förra slusskammaren. Du kan då bromsa in båten genom att spänna upp aktertampen, medan personen iland fortsätter framåt och lägger öglan på förtampen om en ring som motsvarar ringen i den förra kammaren. Slussningen fortsätter på detta sätt.

Slussning neråt
1. Att slussa neråt tar ungefär 7 minuter per slusskammare och är betydligt enklare än att slussa uppåt. Det blir inga strömmar och kräver ingen kraft av dig. Kör in i slussen och låt minst en person stiga av. Trä igenom tamparna genom ringarna som är ungefär bredvid fästena på båten. Lägg ringen ut mot slussen och trä tampen nerifrån och upp genom ringen. Knyt ALDRIG fast tampen i både kajen och båten, för då kan båten bli hängande! Ligger du längst bak i slussen måste du se till att du passerat den gula linjen, så att ditt roder inte hamnar på slusströskeln.
2. Under slussningen bör en person befinna sig iland för att flytta tamparna. Särskilt nödvändigt är det om du ligger långt bak i en dubbelsluss eller slusstrappa, eftersom kanten i nästkommande slusskammare är mycket högre baktill i slussen än den var i första slusskammaren.Tänk därför också på att det går åt dubbelt så lång aktertamp i den andra slusskammaren. Du kan dra båten för hand mellan slusskamrarna så slipper du starta motorn.
3. Medan vattennivån sjunker är det bara att släppa ut på tampen. När slussningen är klar och det är dags att köra ur slussen, dra då tillbaka tampen genom ringen nerifrån slussen. Men dra lugnt, så undviker du att tampen slår knut på sig själv. I sista slusskammaren är det enklast om alla är ombord när slussningen börjar så slipper du eventuella problem med att komma ombord när båten ligger långt från kajkanten. Det finns många andra sätt att slussa sin båt på, men det här är ett beprövat och enkelt sätt. Tänk på att ha motorn avstängd under slussning, då avgaser och bensinångor gärna stannar i slussen. Därför bör du inte heller röka under slussningen. Slutligen underlättar det om fler än en ombord kan manövrera båten.