Loading
  • Facebook
  • Integritetspolicy
  • General Conditions
  • Tillval
  • Karta
  • Svenska Svenska Svenska sv
  • English English Engelska en
  • Deutsch Deutsch Tyska de
+46 705 46 91 69
Hyr båt på Göta kanal
  • Startsida
  • Rutter
  • Båtar/bokning
  • Göta kanal
    • Om kanalen
    • Gästhamnar
  • Bra att veta
    • Svar på dina frågor
    • Planera din resa
    • Slussning
    • Tillval
    • Skepparguide
    • Karta
    • Länkar
  • Priser
    • Prislista
  • Inspiration
    • Film från Göta kanal
    • Bilder
    • Press
  • Kontakt
  • Erbjudanden
  • Sök
  • Menu Menu

Byggnadsverket Göta kanal – Sveriges största besöksmål

FöregåendeNästa
1234

Man kan faktiskt säga att idén till kanalen föddes ur ilska där en av de främsta anledningarna var att slippa danskarnas höga tullavgifter. Baltzar von Platen startade byggnationen av Göta kanal år 1810 och 1832 stod hela Göta kanal klar. Göta kanal är i särklass ett av de största byggnadsprojekt som någonsin genomförts i Sverige. Kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Slätbaken och är 190 km lång och har 58 slussar. Av sträckan är 87 km grävd kanal.

Helt enkelt en unik kanal med en vacker historia.

Välkommen!

Göta kanal är ett av de största byggnadsprojekt som någonsin genomförts i Sverige. Kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Slätbaken och är 190 km lång och har 58 slussar. Av sträckan är 87 km grävd kanal. De mindre sjöarna man passerar på vägen utgör 103 km av kanalens längd.

En 300 år gammal dröm
Redan på 1500-talet föreslog den ryktbare biskop Brask i Linköping att en båtled skulle anläggas tvärs över Sverige – från Östersjön till Västerhavet. Planerna på en kanal genom Sveriges skulle komma att stötas och blötas åtskilliga gånger fram till början av 1800-talet då Baltzar von Platens kanalplaner blev verklighet.

Baltzar von Platen
Baltzar von Platen, greve, sjömilitär och statsråd, blev den som lyckades driva igenom kanalprojektet. 1806 lade han fram sin avhandling om kanaler, som resulterade i uppdraget att göra ett förslag till Göta kanal. Till sin hjälp tog han Europas främste kanalbyggare, skotten Thomas Telford.

Den 11 april 1810 utfärdade Karl XIII det privilegiebrev som gav Göta kanalbolag rätt att bygga och driva kanalen, och tilldelade bolaget arbetskraft, mark och skogar för kanalens byggande. I maj 1810 togs de första spadtagen vid Motala. Arbetena var snart igång på ett 15-tal olika ställlen utmed kanalen.

Göta kanals historia med Baltzars egna ord
Varje gång jag tittade på den svenska kartan förundrades jag över att det inte fanns en kanal som förenade haven i öst och väst. En kanal skulle både underlätta handeln och vara bra för det svenska försvaret. Redan 1808 var den brittiska ingenjören Thomas Telford i Sverige och hjälpte mig att staka ut Göta kanals sträckning. Detta tog oss 21 dagar. Men det var inte förrän jag fick privilegiebrevet av kungen år 1810 som jag på allvar kunde sätta igång med bygget.

Vi började grävandet vid Forsvik som ännu idag har kanalens äldsta sluss. Många arbetare involverades i bygget och år 1812 var sju tusen man sysselsatta med att gräva, spränga och schakta bort jord. Till slut hade mannarna grävt 87,3 kilometer kanal, till största delen för hand med järnskodda träspadar. De hade också avverkat 12 miljoner dagsverken, sprängt bort 200 000 kubikmeter berg och transporterat bort 8 miljoner kubikmeter jord.

De flesta av mina arbetare var indelta soldater; 58 000 var inkallade till bygget vid olika tidpunkter. Men sida vid sida med soldaterna arbetade också civilpersoner och en liten grupp av 200 ryska desertörer. För att mannarna skulle hållas vid gott mod ingick 14 jomfrur brännvin i deras veckoranson. Om det var kallt kunde nämligen både fingrar och fötter domna i kylan.

Verkstadsindustrin var det inte mycket bevänt med i Sverige innan vi började med kanalbygget. Vi importerade både ett mudderverk och avvägningsinstrument från Storbritannien men absolut ovärderlig var den kunskap som britterna delade med sig av till oss. De hjälpte till att starta Motala Verkstad, en verkstad som skulle komma att tillgodose våra behov. Efterhand blev verkstaden känd för sin gjutjärnsteknik och här utbildades flera berömda svenska ingenjörer. Nils och John Ericsson, Gottfried Kockum och C G Bolinder har alla trampat golvet i Motala Verkstad.

Känslan när vi kunde inviga västgötadelen 1822 var obeskrivlig. Jag hedrades med Serafimerorden av hans majestät Carl XIV Johan. Tyvärr fick jag inte vara med då sträckan i Östergötland invigdes tio år senare. Då hade jag varit död i tre år. Men min kanal lever vidare liksom min devis:

”Du kan vad du vill och när du säger att du inte kan, så vill du inte.” 

År 2000 valdes Göta kanal till årtusendets svenska byggnadsverk i tidningen Byggindustri. De som röstade var det svenska folket. Drömmen som jag en gång hade är förverkligad och idag är kanalen ett av Sveriges största och viktigaste kulturhistoriska byggnadsverk.

Soldater och dagsverken
Göta kanal färdigställdes huvudsakligen av 58.000 indelta svenska soldater från 16 olika regementen som under längre och kortare tid arbetade på kanalbygget. Se nedan vilka regementen som deltog.

Under de 22 byggnadsåren utförde i runt tal 60.000 man, inberäknat ett pionjärkompani ryska desertörer från 1809 års krig och en del privata arbetare, ca 7 miljoner effektiva dagsverken à 12 timmar. Grävningen av kanalen utfördes till största delen för hand med plåtskodda träspadar. Arbetet bestod i huvudsak av att gräva, spränga och mura.

Baltzar von Platen införskaffade även ny teknik i form av olika redskap och tekniska hjälpmedel från England. Flera yrkesskickliga engelska arbetsledare anställdes.

Motala verkstad
1822 anlade Baltzar von Platen en mindre mekanisk verkstad i Motala, vilken senare skulle utvecklas till att bli ”den svenska verkstadsindustrins vagga”.

Den högtidliga invigningen

Den 26 september 1832 invigdes Göta kanal i Mem under stor pompa och ståt i närvaro av Sveriges konung Karl XIV Johan med familj. Baltzar von Platen fick inte uppleva kröningen av sitt livsverk. Knappt tre år tidigare, 1829, avled han.

Läs en artikel om den högtidliga invigningen av Göta kanal 1832

Nyttotrafiken
Under hela 1800-talet hade kanalen stor betydelse som transportled, både för varor och passagerare. Däremot fick inte kanalen den långsiktiga betydelse von Platen hade hoppats på. Järnvägen och framför allt lastbilstrafiken tog så småningom över kanalens roll. Transportleden blev istället en av Sveriges mest välbesökta och kända turistattraktioner.

Kanalhistoria i korthet:
Initiativtagare och ansvarig: Baltzar von Platen
Byggår: 1810-1832.
Kostnad: Nio miljoner riksdaler, vilket motsvarar cirka 12,3 miljarder kronor (SEK) i 1995 års penningvärde.
Personal: 58 000 indelta soldater deltog i arbetet och gjorde cirka sju miljoner dagsverken. Ett dagsverke omfattade tolv timmar. Den krävande grävningen utfördes huvudsakligen för hand.

Sök på gotakanalcharter.se

Sök lediga båtar

 
Planyo online booking system

Kontakta oss

    Göta Kanal Charter

    Göta Kanal Charter bedriver uthyrningsverksamhet av fritidsbåtar på Göta Kanal i Sverige sedan 1999. Sedan år 2014 ägs och bedrivs verksamheten av Pontus Björsner.

    Årets Hållbarhetspris 2022

    Nominerad till årets hållbarhetspris 2022

    Scandinavian Business Awards 2021

    Best Boat Charter Company - Southern Sweden

    Årets företag längs göta kanal 2018

    Årets Turistmål 2018

    Årets Innovatör 2019

    Årets Innovatör 2019

    Facebook

    Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
    Göta Kanal Charter
    5 days ago
    Göta Kanal Charter

    Idag rockar vi sockorna för allas lika värde och rättigheter och ger en extra tanke till barn och ungdomar som har det svårt i vardagen.

    Mina tankar går såklart varje dag till en speciell kille som är min hjälte, pappa älskar dig.
    ... See MoreSee Less

    Idag rockar vi sockorna för allas lika värde och rättigheter och ger en extra tanke till barn och ungdomar som har det svårt i vardagen. 

Mina tankar går såklart varje dag till en speciell kille som är min hjälte, pappa älskar dig.
    View on Facebook
    · Share
    Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
    View Comments
    • Likes: 54
    • Shares: 0
    • Comments: 5

    Comment on Facebook

    Klockrent

    Sock rent menar jag

    View more comments

    Göta Kanal Charter
    1 week ago
    Göta Kanal Charter

    This is “Caspian af Vadstena” and me. ... See MoreSee Less

    This is “Caspian af Vadstena” and me.Image attachment
    View on Facebook
    · Share
    Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
    View Comments
    • Likes: 39
    • Shares: 0
    • Comments: 0

    Comment on Facebook

    Göta Kanal Charter
    1 week ago
    Göta Kanal Charter

    3 snabba frågor:
    Susanne Hildeskog, destinationsutvecklare på Göta kanalbolag.

    Vad är det bästa med Göta kanal?
    Att den alls finns. Den erbjuder så mycket möjligheter till aktivitet och njutning. Man kan åka båt, cykla, vandra eller bara, som jag, sitta på min uteplats med utsikt över kanalen och koppla av.

    Vad är det roligaste med ditt jobb?
    Det är att jag får göra så många olika saker. Förutom att jobba med vår nya bokningsplattform, slussar jag båtar så ofta jag hinner. Det är fascinerande mycket som ska skötas om för att Göta kanal ska fortsätta att vara attraktiv. Och för att allt ska fungera är vi många som hjälps åt.
    De kommande veckorna är extra spännande eftersom vi lanserar vår nya webbplattform den 3 april. Den kommer verkligen visa att det finns någonting för alla att besöka!

    Vad ser du fram emot i sommar?
    Jag ser fram emot att vara lite ledig för att hinna åka runt och prova alla aktiviteter som vi jobbat med hela vintern. Gå på konsert, åka kanalbåt, fika på alla mysiga fik, man blir ju sugen på att testa precis allt!
    ... See MoreSee Less

    View on Facebook
    · Share
    Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
    View Comments
    • Likes: 5
    • Shares: 0
    • Comments: 0

    Comment on Facebook

    Göta Kanal Charter
    3 weeks ago
    Göta Kanal Charter

    Sigrids båt "Sigrid", underbara unge, snart är det dags :)

    (Jo då, det är obligatoriskt med flytväst på barn. Detta var under strikt övervakning endast under fotograferingen)

    #sweden #yachtcharter #canalboat #rentaboat #götakanal #houseboat #electricboat
    ... See MoreSee Less

    Sigrids båt Sigrid, underbara unge, snart är det dags :)

(Jo då, det är obligatoriskt med flytväst på barn. Detta var under strikt övervakning endast under fotograferingen)

 #sweden #yachtcharter #canalboat #rentaboat #götakanal #houseboat #electricboat
    View on Facebook
    · Share
    Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
    View Comments
    • Likes: 33
    • Shares: 1
    • Comments: 1

    Comment on Facebook

    Härligt att du är på G

    Load more

    Kontakt

    Göta Kanal Charter
    Råggatan 10
    59232 Vadstena
    Sweden
    +46 70 54 69 169 Sv, En
    boka@kanalcharter.se

    © Copyright - Hyr båt på Göta kanal - Enfold WordPress Theme by Kriesi
    Scroll to top

    Denna webbplats använder cookies. När du fortsätter att surfa tillåter du att vi använder cookies.

    OKLäs mer

    Cookie- och sekretessinställningar



    Hur vi använder cookies

    Vi kan begära att cookies ställs in på din enhet. Vi använder cookies för att meddela oss när du besöker våra webbplatser, hur du interagerar med oss, för att berika din användarupplevelse och att anpassa ditt förhållande till vår webbplats.

    Klicka på de olika kategorirubrikerna för att läsa mer. Du kan också ändra några av dina inställningar. Observera att blockering av vissa typer av cookies kan påverka din erfarenhet på våra webbplatser och de tjänster som vi kan erbjuda.

    Viktiga cookies

    Dessa cookies är absolut nödvändiga för att ge dig tjänster som är tillgängliga via vår hemsida och att använda några av dess funktioner.

    Eftersom dessa cookies är absolut nödvändiga för att leverera webbplatsen, kan du inte vägra dem utan att påverka hur vår webbplats fungerar. Du kan blockera eller ta bort dem genom att ändra dina webbläsarinställningar och tvinga att blockera alla cookies på den här webbplatsen.

    Google Analytics cookies

    Dessa cookies samlar in information som används antingen i samlad form för att hjälpa oss att förstå hur vår webbplats används eller hur effektiv våra marknadsföringskampanjer är eller för att hjälpa oss att anpassa vår hemsida och för att förbättra din upplevelse.

    Om du inte vill att vi spårar ditt besök på vår webbplats kan du inaktivera spårning i din webbläsare här:

    Andra externa tjänster

    Vi använder också olika externa tjänster som Google Webfonts, Google Maps och externa videoföretag. Eftersom dessa leverantörer kan hämta personuppgifter som din IP-adress tillåter vi dig att blockera dem här. Tänk på att detta kan kraftigt minska vår webbplatss funktionalitet och utseende. Ändringar träder i kraft när du laddar om sidan.

    Google Webfont-inställningar:

    Google Map-inställningar:

    Vimeo och Youtube videoinrättningar:

    Integritetspolicy

    Du kan läsa om vår integritetspolicy och användande av cookies via nedanstående länk:

    Integritetspolicy
    Accept settingsHide notification only